Dag 11 Maun naar Moremi, Third bridge

20 oktober 2022 - Third Bridge Camp, Botswana

Vanmorgen lekker een ontbijt gekregen. De komende dagen moeten we er weer zelf voor zorgen. We stoppen bij het tankstation voor hout en halen de verse spullen bij de Spar. Om 9 uur vertrekken we.

De eerste kilometers zijn over asfalt. De koeien liggen her en der langs de weg. Bij een dorp gaat de weg over in gravel en zand. Dus hup de bandjes omlaag. En daar hadden we het eerste probleem van onze reis. De bandenspannings meter is stuk. Fuck en nu??? Gelukkig stopt er een auto. Even later nog 1. Dat blijken Nederlanders en die helpen ons verder. Het is namelijk een ongeschreven regel om te stoppen als iemand langs de weg staat om te vragen of alles goed gaat. We zetten de bandjes op 2 bar.

Wij gaan een lang zware weg te gemoed en duurt 40 km. De eerste 19 olifanten hebben we al gespot. En we zijn nog niet eens in het park.

Om 12 uur komen we aan bij de South gate aan. We checken in. ook hier worden alle papieren gecontroleerd en we kunnen vertrekken. We hebben 50 km te gaan. De weg is wisselend. Van makkelijk tot aan diep diep diep zwaar zand. Onze "Truus" waant zich een weg en we komen overal doorheen. De weg is soms zo hobbelig. Niet normaal. Die bladvering krijgt wat te voorduren. En niet alleen hun ook wij en de boodschappen. Geen idee hoe het met de eieren is. Ik denk gebroken of geklutst. Silvia roept ineens STOP!!! Ik zie een leeuw. Peet denkt ja doei. Het is 38 graden en die zie je echt niet. Maar Sil had gelijk. Onder een struik lag hij. Het is dat hij op ze rug lag en ik dus een poot zag anders was je er zo voorbij gereden. Wat is het toch gaaf als je zelf een leeuw vind. Zeker als hij zo moeilijk te zien is.

De eerste water crossing bij First Bridge is inmiddels opgedroogd en de brug is geen probleem. Second Bridge is een ander verhaal. Die bestaat niet meer. Volg de detour. Echter het bordje is weg. Toen we een stuk terug reden vonden we het bord afgebroken in het zand. Aaaaa hier moet we heen. Dus op goed geluk ergens een weg ingeslagen. Gelukkig hebben we "Maps Me" die ons vertelt dat we de goede weg hebben gekozen. Maar we moeten nog wel door een water crossing. Silvia stapt uit en kijkt wat de beste optie van de 3 is. We kiezen er 1 uit en gas. Ook dit verliep soepel. Hoewel de andere water crossing misschien makkelijker was. Maar dat zagen we pas aan de overkant. Om 16:30 komen we aan bij Third Bridge. Krijgen we tot onze verbazing voor de eerste nacht een tent toegewezen. Dus een normaal bed. Een eigen buiten badkamer. Daar gaan we uitgebreid van genieten dus besluiten na deze lange vermoeide dag niet meer weg te gaan en lekker te relaxen op ons terras. Na dit avontuur is onze relatie nog steeds heel 😉.

Tijdens ons diner hoor ik geritsel in het gras. Twee Nijlpaarden passeren de tent. Ook een Jakhals laat zich nog even zien.

Vandaag zagen we deze speciaals onderweg: 28 Olifanten, 1 Leeuw, 2 Krodillen, Pelikanen en een Mariboe.

1. Rosette:
    20 oktober 2022