Dag 12 Third Bridge

20 oktober 2022 - Moremi, Botswana

Vannacht geslapen als een god in Frankrijk uhhhh Botswana. Wat een heerlijk bed. 1x beide recht op in bed omdat we geluid achter de tent hoorde. We konden het helaas net niet zien. Je hoort namelijk alles omdat wij altijd met alle ramen open slapen. En enige wat we hebben is gaas. Het kan wel dicht maar doen we niet. We willen alles mee krijgen wat er gebeurt. Hiervoor maak je immers deze reis. In de ochtend was het koud. Nou ja 18 gr maar das koud voor hier. Dus wil Silvia naar de auto voor haar vest. Oepssss ff wachten. Eerst de twee Nijlpaarden voorbij laten gaan.

We gaan deze ochtend de Mboma loop rijden. 300 meter na de camping liggen 2!!!!! mannetjes leeuwen te shinen. Dit is gebied van deze twee broers. Wauw wat is dat toch een kick. Iets wat we vaker mee gemaakt hebben maar gelukkig went dit nooit. We vervolgen de loop. Het is een zeer afwisselde rit. Van zwaar zand tot aan gasland. Van dorre droogte tot water. Het ene moment rij je in de Sahara en het andere moment op de Veluwe. We zien diverse soorten wild. O.a groepen Olifanten met kleintjes. Grote groepen Impala's en Zebra's. Ook Giraffe incl jong zijn gespot.

Als we bij een omgewaaid boom komen die op oog hoogte ligt, draait Peter ze raam open. Hij stopt. Zegt ie: 2 Bigmac 2 milkshake en een friet met frietsaus. Nou ik dacht dat ik dood bleef. Whahaha. Het achterste gedeelte van de loop is zwaar geruïneerd door olifanten. Het gras is plat. Het zand is omgewoeld en bestaande kuilen zijn dieper gemaakt. Nouuuu we weten nu waar die gordels voor dienen en een spiegelei kan je ook wel vergeten. Ivm het zware zand moet je snelheid blijven houden anders zit je vast in het zand. Dus we hebben flink wat klappen gemaakt. Ik kreeg er de slappe lach van, terwijl ik bijna bij Peet op schoot zat. Na 4 uur bereiken we weer de camping. De leeuwen liggen er nog steeds. Het is namelijk bewolkt en maar 20 graden dus ze vinden het best. De specials voor deze morgen: Moeras antilopen, 2 Leeuwen, Visarend, de eerste waterbokken, Honingdas, baby giraf, baby olifanten,  34 Olifanten, Lierantilope, Mariboe en 3x Ground hornbill.

We gaan ontbijten op onze campsite voor de komende nacht. We krijgen nummer 1 toegewezen. Als we de camping verlaten voor een  volgende game drive komt er een olifant aanlopen. Na 5 min stond ie op onze!!! campsite.

We besluiten Third Bridge uit te proberen. Deze brug is sinds een paar weken weer open. Deze was maanden lang kapot. Nou de nieuwe werkt prima. Net na de brug vinden we een dode olifant. Nog niet aangevreten. Vanavond en morgen maar even kijken of er al volk om heen te vinden is. Verder zien we alleen klein wild en 3 hele grote krokodillen. En een zeer grote kudde zebra's. Weer rijden weer terug naar de camping voor wat drinken en brandhout te kopen. En dan komt de relatie test: de auto parkeren. Wat is de beste positie??? En dan kwa rechtheid ivm de tent waar we inslapen en ten opzichte van ons veiligheids vuurtje. We vinden een plekje en leggen stenen achter de banden. Dat scheelt weer zoeken bij terugkomst. Ik maak alvast een salade voor vanavond. We wassen ook alvast de voeten. Die zijn gitzwart. Douchen zit er vanavond niet meer in want we moeten in het donker met de auto naar de douche. Lees 50 meter. Maar veiligheid voorop.

Tijdens de avond drive niet "bijzonders" gezien. Bij de dode olifant was ook nog geen leven. Bij aankomst op de campsite lopen er 9 olifanten aan de overzijde. Deze blijken onderweg om te rouwen om hun verloren familie lid. Het getrompetter gaat door merg en been. We eten vanavond boerenworst met salade en brood.

Tijdens de maaltijd horen we de leeuwen brullen..

Hey geritsel in de struiken. Zover we snel konden waarnamen was het een jonge jakhals

1. Annelies:
    20 oktober 2022
    Wat een avontuur, geweldig!