Dag 13 Third Bridge naar Mogotho

20 oktober 2022 - Khwai, Botswana

Vannacht heerlijk geslapen in de feesttent. Ondanks de trompetterde olifanten. Geluiden van hyena's en blaffende wilde honden. Met op de achtergrond brullende leeuwen. We pakken de boel weer in en na een beetje opgefrist te zijn stappen we in de auto om 7 uur. We rijden eerst naar de pan bij de gate. Maar helaas de leeuwen zijn nergens te bekennen. We draaien weer om en steken Third Bridge over. De dode olifant heeft helaas nog geen bezoekers. We rijden verder naar Fourth bridge. We komen er levend overheen. De brug heeft namelijk her en der wat gaten en de auto weegt vol bepakt zo rond de 3000 kilo. De tent op het dak, 140 liter diesel, 60 liter water, de boodschappen. En de auto zelf weegt al ruim 2200 kilo.

De wegen worden na een aantal kilometers zand technisch gezien beter. Dat wil niet zeggen dat de wegen ook echt beter zijn. Diep zand maakt plaats voor kuilen, wasborden. Dus een hoop en weer gewiebel. Als bestuurder zit je dan toch comfortabeler omdat je een stuur hebt om je aan vast te houden.

We vervolgen de weg via Xakanaxa naar de North gate. 57 km. Het lijkt de Veluwe wel. Onderweg roep ik ineens STOP!!! Vind ik gewoon een kleine Oehoe op een tak in de boom. Wauw das gaaf zo overdag. We doen er in totaal 5,5 uur over.  Net voor de gate stoppen we bij een picknick plaats. Een leuk bankje met tafel en uitzicht over een gigantische waterplaats. De Dombo Hippo pools. Terwijl wij onze brunch op eten, vangt 10 meter verderop een krokodil een watervogel en luncht gezellig met ons mee.

Lijst met specials: 11 Olifanten, rose Bee-eather, Oehoe, bonte ijsvogel, de eerste Bavianen, Visarenden, Zebra's en diverse soorten hoef dieren.

We verlaten de North gate en rijden via Kwhai Village door naar Kwhai. We stoppen onderweg bij een Hippo poel die onze maps me aan gaf. Leuk plek ze vlak langs de weg. Niet snel erna volgt er een Giraf, Lierantilopes en 19 Olifanten. We nemen de afslag naar onze camping. Ahhhh daar is het diepe zand gebleven. We ploegen ons er doorheen en melden ons bij de plaatselijke bevolking. Hier is geen gate namelijk. We laten onze reservering zien. Campsite 1. Twee verbaasde gezichten. Bij aankomst snappen we waarom. Hier kunnen wel 6 auto's staan. Maar goed ons hoor je niet klagen. De site ligt het dichtst bij het water. Mnr olifant staat ons dan ook op te wachten. Voor nu even in de relax stand. Na 7 uur rijden ff beetje bijkomen. Deze camping had geen voorzieningen maar inmiddels hebben ze 3 was blokken gebouwd. Ieder blok heeft 2 wc's en 2 toiletten.

Om 16 uur gaan we weer op pad. Op 700 meter ligt een Hippo pool. Er staat ook een olifant. We rijden stukje verder en zien weinig. We draaien om en nemen een andere route terug. BAMM een Luipaard!!!!! KICKUHHHH. We blijven geduurde 45 min haar volgen. Even later loopt ze de struiken in. Wij turen met de verrekijker en WAT!!!! nog een luipaard. Aangezien het in de verte zwaar onweert besluiten veel vroeger terug te gaan naar de campsite. Stel voordat het lost barst. Rijden we nog geen 400 meter BAMM Luipaard nr 3. Maak ons gek. Wat gebeurt hier. Even blijven we er staan en moeten dan echt naar de camping. Ohhh jee we kunnen de campsite niet op. Meneer de olifant staat voor de ingang. In z'n achteruit en een sluipweg gezocht. We zijn uit de auto gesprongen en hebben super snel de tent op gezet. Goh we kunnen het sneller dan we dachten. Whahaha. Want het regen zeil moest er ook overheen. die hadden we er namelijk af gehaald. Deze provisorisch gerepareerd met Tyraps. 20 sec nadat we klaar waren en alles stond, barst de hel los. Nu zitten we in de auto lekker droog. Kunnen we nog ff nadenken. Worden het toastjes vanavond of kunnen we toch nog koken?

Het werd de salade die over was van gisteren en de gebakken worstjes. Nog een tijdje staan kijken naar de prachtige bliksem schichten. Aangezien het weer gaat druppelen kruipen we om 19.30 uur de tent in. Hopen op morgen weer beter weer.