Dag 15 Mogotho naar Thobolo

20 oktober 2022 - Chobe, Botswana

Onze nacht begon heerlijk. Na een uurtje werden we wakker van kabaal. Hyena's hadden een kill achter onze tent. Helaas zien we alleen de ogen want ze zitten achter de struiken. Net als we weer in de slaapzakken liggen is er kabaal naast de auto. Een hyena gaat er vandoor met ons toilet whahahaha. Briljant. Helaas voor hem vond hij het niet lekker en vonden we de wc 5 meter verderop heel weer terug.

Het was fris vannacht. 12 graden. Om 6:30 uur beginnen we aan onze lange dag naar Thobolo's Bush Lodge. 170 km totaal. Uiteindelijke duur van de rit is 9 uur. Het eerste deel spotten we Giraffe, Visarenden, Hippo's en een Savanne arend. De weg naar de Mababe gate gaat redelijk. Beetje van links naar rechts om alle kuilen te ontwijken. Na de gate nemen we de Marsh route. Deze route is iets langer dan de Sandridge route maar wel mooier. We zien 81 olifanten tot aan Savuti. Een groep van 40 staat bij de waterhole en 17 steken er over de weg heen. Inclusief wat baby fantjes. Verders zien we Gnoe, Impala, Lierantilope, Struisvogels en Kori-traps. Het landschap is wisselend, van dichte begroeiing tot eindeloze Afrikaanse vlaktes. Vanaf 6 km voor Savuti tot aan de Ghoha gate is zwaar en zeer diep zand. Onze "truus" valt af en toe bijna stil. En aan het vele hout op de route kunnen we zien dat er al veel vast gezeten hebben. Maar dat is ons gelukkig niet gebeurt.  Over 30 km doen we 1.5 uur waarvan 20 km het diepe zand werk was. Af en toe stoppen om te kijken wat de beste weg is kon niet want dan stond je zeker vast. Halverwege de rit worden we beide misselijk van een vreselijke stank die van buiten komt. Naast de weg lag een rottende olifant. Ik (silvia) was verrot na deze rit. We schrijven ons uit bij de Ghoha gate en ze vertellen ons dat er langs de weg naar Linyati 3 leeuwen liggen. Das mooi want we moeten die richting op. En idd we vinden ze alle 3. 1 mannetje met vrouwtje en even verder nog een mannetje. We slaan rechts af voor de laatste 20 km naar Thobolo. Gelukkig ook hier diep en zwaar zand. Na de afslag voor de lodge moeten we nog 10 km. Pffff weer hobbel de bobbel. En wederom zwaar en diep zand. Onderweg komen we 3 liggende giraffe tegen. Dat zie je maar zelden. We checken in en krijgen campsite 9. Nummer 10 heeft het mooiste zicht op de waterhole. Dus ff onthouden. We gaan weer op zoek naar de vlakste grond voor het op zetten van de feesttent. Gloeiende. Regen druppels. Weer dat regen ding op de tent. Ach we krijgen er handigheid in zeg maar. Maar nu eerst DOUCHEN!!!!

We verplaatsen ons naar restaurant met uitzicht over de waterpoel. Er liggen een aantal karkassen. O.a een Hippo en een baby Olifant. Er zijn een hoop Gieren, Eland antilopen met jongen,  Buffels. Bavianen. Mariboes, Kudu, Pumba. Vanavond hoeven we niet te koken want er is een diner bij geboekt. Het is eten was prima. Niks mis mee maar in Zuid Afrika kunnen ze beter koken.
Tijdens het diner komen er 2 Olifanten drinken.

In het donker kwam er een grote groep van ongeveer 60 buffels drinken. Later werd de poel nog even aangevuld met 16 olifanten. Dat resulteerde in een mooi schouwspel met ruzies, gegrom en getrompetter.

1. Annelies:
    20 oktober 2022
    Gaaf hoor!
  2. Joke:
    20 oktober 2022
    Super hoor , geniet nog maar van al dat moois
  3. Piet:
    21 oktober 2022
    Wat mooi allemaal om dat mee te maken.
  4. Coen en Lia:
    23 oktober 2022
    Wat gaaf als je tijdens het diner zo'n mooi spektakel mag aanschouwen.