Dag 16 Thobolo naar Ihaha

23 oktober 2022 - Chobe National Park, Botswana

We worden deze ochtend op ons gemakkie wakker. We hebben goed geslapen met soms gebrul van Leeuwen en Hyena's op de achtergrond. We hebben geen haast vandaag dus zetten lekker bakkie thee en koffie om te kijken wat er allemaal nog gebruik komt maken van de waterhole. Heeeeeel veeeeeel vogels. De Mariboes, de Gieren, Pumba, Kudu, Bavianen, Impala. Ineens komt er uit verte een grote groep van ongeveer 100 eland antilopes aanlopen.

Peter ziet een beetje op tegen de volgende camping. Iedereen waarschuwt voor Ihaha ivm overvallen (bij lage waterstand steken de mensen uit Namibie de Chobe rivier over) en er zijn ook al enkele overvallen geweest en de voorzieningen zijn echt heel slecht zijn. We besluiten dat we gewoon gaan kijken en bevalt het ons niet dan rijden we door naar Kasane.

We verlaten de camping richting Chobe National Park. Het eerste deel is weer ploegen door zwaar zand. We moeten zelfs de heuvel op. Dat valt onze "Truus" zwaar. Vol gas door het mulle zand omhoog met die zware bak. Gelukkig is de eerste tank al leeg (auto heeft er 2) en veel boodschappen zijn al op. Het gaat langzaam maar we komen boven. Prachtig uitzicht over de Afrikaanse vlakte komt tevoorschijn. Even later komen we, jaja je leest het goed, op asfalt. Wat een verademing. Wij noemen de weg Elephant Highway gezien alle uitwerpselen op de weg. Geen olifant gezien. Maar wat denk je???? Moeten we stoppen voor een overstekende Leopard Turle. Oftewel schildpad. De Chobe rivier is laag. Zeer laag.  In een breder stuk zien we 150 pelikanen en aan de horizon heeeeeeeel veel koeien. We checken in bij de Ngoma gate. Ook dit eerste deel is ploegen door het zand. Het is een beetje schaatsen maar dan met je auto. Aangekomen bij de waterlijn zien we de Chobe River Lodge liggen aan de overzijde. Die ligt in Namibie. Daar sliepen wij 4.5 jaar geleden. Toen zeiden we tegen elkaar: ooit slapen we aan de overkant. En nu is het dan zover. Alleen zag het er toen in maart heel anders uit. Toen was er heel veel water en heel erg groen. Nu weinig water en erge droge dorre vlakte. De weg langs de rivier is 1 en al steen. We hebben nu alle soorten wegen wel gehad. Onderweg zien we veel dieren. Ga niet alles opnoemen behalve speciale dingen. Bijv een poedelende Zee-Arend in de rivier. En een Kudu. Niet zo maar 1 maar een albino denken wij. Hij is veel te licht van kleur.

Aangekomen op de campsite 1 van Ihaha installeren we ons voor de lunch. De voorzieningen zijn prima en de campsite's naast ons zijn ook bezet dus we zijn niet alleen. We besluiten dan ook gewoon op deze campsite te blijven. Ik maak alvast salade voor vanavond. Vanaf onze plek hebben een schitterend wijds uitzicht. In de verte zijn mensen met een Mokoro hun visnetten aan het binnen halen.

Om 15:30 uur vertrekken we een avond game drive. We ploegen met "Truus" weer door het diepe zand. Maar na 2 km zien we 2 mannetje leeuwen onder een boom liggen. Ik dacht nog die gaan we hier nooit vinden. Ondanks dat het hele Chobe Riverfront voor roofdieren, één grote mac drive is. Er lopen hier duizenden impala's en zebra's. Weer 7 km verder dachten we dat we in een film zaten. 6 Leeuwen liggen lekker te luieren met elkaar onder een boom. Onze avond kan niet meer stuk. Ook komen we weer 16 olifanten tegen. We nemen de afslag om langs het water te rijden. Moeten we vol in de ankers want er stak een rennende giraffe over. Ook een aantal Hippo's laten hun koppie zien. En wat er toe gebeurden.......... op de wal van de rivier liggen wel 8 leeuwen in de zon. Nr 9 was nog onderweg. Zij liep helaas mank en moest vaak gaan liggen. Heel zielig maar ook dit is moeder natuur. We rijden terug zodat we voor het donker de tent nog kunnen opzetten. Op de achter grond lopen honderden impala's terug naar het land. Zebra's trekken een sprintje met veel kabaal. Het vuur brand. De hamburgers liggen op de grill. En de Bullfrogs zorgen voor een live concert.

Tijdens het diner horen we de leeuwen die op 2 km afstand liggen brullen. Ver weg maar toch spannend.

In me oog hoek zie ik iets voorbij "rennen". Het blijkt een super snelle scorpioen.

1. Rosette:
    23 oktober 2022
    Oh meid. Ja begrijp dat julliehet naar je zin hebben.