Dag 17 Ihaha naar Senyati

23 oktober 2022 - Kasane, Botswana

Om 3:40 uur is het ineens dood stil buiten. Zelfs geen krekel of kikker laat zich horen. Totdat ik gebrul van leeuwen hoor. Fuck die zijn dichtbij. Peter zit ook rechtop in bed. We ritsen de tent open en schijnen met onze zaklamp. Zijn er 5 leeuwen op onze campsite. Hoeveel beveiliging wil je hebben. Wat een adrenaline kick is dat zeg. Voor dit soort dingen maken we wel deze reis. Als ik een stukje opzij schijn zie ik twee leeuwinnen op 10 a 15 meter van de auto op de grond liggen. Dit gevoel ik niet te beschrijven. Als we wakker worden om 5:30 uur zien we gelukkig alleen nog een Jakhals.

De buren hadden de wekker vroeg gezet voor een game drive maar durfde de tent niet uit omdat hun alleen de leeuwen hadden gehoord. En die konden niet ver weg zijn. Nou dat klopt ze lagen op onze campsite. We frissen ons wat op en doen de afwas. We vertrekken voor een laatste game drive door Chobe. De leeuwen hebben we niet meer kunnen vinden.

De weg word even verder geblokkeerd door Bavianen. In totaal steken er 62 over waarvan een aantal hele kleintjes. Aan de horizon verschijnt een enorme groep Buffels. Heb ze niet geteld. Maar 500 is zeker niet over dreven. Ook grote groepen Zebra's en Impala's komen voorbij. Her en der een groepje Kudu's en een Mongoose. Even later zien we twee Nijlpaarden in een modderpoel liggen. Een Ranger van een game drive vroeg of we de leeuw al gezien hadden. Nee sorry. 300 meter verder vinden wij haar wel. En....... met kill. Ze had een baby impala gevangen. We hebben haar even gevolgd tot ze ging liggen en hebben vanaf 3 meter zitten toekijken hoe ze haar lunch langzaam naar binnen werkte. Het geluid van het breken van de botten is fascinerend. En stukje verder zien we een olifant met een jong. Ze zal denk ik nog geen week oud zijn geweest. We zien haar ook nog drinken bij haar moeder. Op een uitkijk puntje zien we nog olifanten aan de rivier staan. Een paar km voor we het park verlaten vinden we nog eens 2 leeuwen. We verlaten Chobe via de Sidudu gate.

Deze ochtend hebben wij 75 olifanten gezien. Wat ons totaal nu op 332 zet. We rijden Kasane in maar moeten midden in het centrum stoppen voor een overstekende Pumba. En niemand die op of neer kijkt. Eerst gaan even de Shell sponseren. Nou dat lukt aardig. 116 liter gaat er in. 156 euries aan diesel. We doen wat boodschappen bij de Spar en halen pula's uit de muur. Daarna rijden we door naar Kazungula. Hier zit ook een vestiging van Bushlore. Daar huren we onze auto van. We regelen een andere bandenspannings meter. Duurt ff maar dan heb je ook wat. Ook piept onze "Truus" een beetje of ze er even naar konden kijken. Geen probleem, de monteur word gewoon van huis gehaald. Net als bij ons is er door al het getril en gewiebel wat los getrild bij de vering na 2300 km. Het is zo verholpen en we kunnen zonder "piepende vogel" in de wielkast weer verder.

Dit dorp ligt vlak bij de grens van Zimbabwe. Omdat het Zaterdag is mogen de vrachtwagens de grens niet over. Een lange file vormt zich inmiddels. We nemen heel lui de 2x4 route naar Senyati. 4x4 weg is er ook maar waren er wel ff klaar mee na 8 dagen hobbelen. We hebben hier een chalet gehuurd. We krijgen nr 3. Recht voor de waterhole. We hebben douche, twee bedden. Nog 2 bedden op zolder. Een koelkast en veel potten, pannen bestek enz enz. We relaxen een middagje. Ook laten voor 150 pula (12 euro) de was doen.

Vanaf ons zitje voor het chalet, zien we 3 Olifanten, Jakhals. Om 16.30 uur gaan we naar de bar voor drankje. 3 Olifanten komen het zelfde doen. Verders blijft het rustig, dus gaan we bij ons chalet zitten. Daar zitten we ook immers eerste rang. Net als ik even niet in de buurt ben van m'n camera komt er een impala langs rennen met er achter jaaaaaaa eindelijk een Wilddog. Ik hoor ze door de omheining springen en daarna een hoop kabaal. Helaas heb ik hem niet meer in het vizier. Iets met struiken. 5 min later zie ik een auto stoppen. Ze zijn verplaatst en een groep wilde honden zit lekker te smikkelen. Peter is lekker aan het koken. Salade had ik al gemaakt en hij maakt de Rib-Eye met champignion saus. Terwijl komt er een groepje van 14 gestreepte mangoosjes langs hobbelen. Na het eten is het al donker en gaan we op onze prive plek aan de waterhole zitten.

In de avond passeren er nog 20 olifanten.

1. Rosette:
    23 oktober 2022
    Geweldig !!!!!
  2. Coen en Lia:
    23 oktober 2022
    Prachtig hoor. En ook 3 olifanten 'aan de bar'.😅 Zegt de ene olifant tegen de andere olifant; wat wil jij drinken? Zegt die, doe mij maar een emmer bier😂,