Dag 18 San Gerardo De Dota

18 februari 2020 - San Gerardo De Dota, Costa Rica

Goede morgen zei de wekker om 4:30 uur.  Deze ochtend gaan we op zoek naar de Quetzal. De nationale vogel van Guatamala. Maar omdat ze daar moeilijk te vinden zijn ivm met stroperij komt de hele wereld hier heen. Dus vanmorgen vroeg met Daniel op pad. 5:15 uur en 12 graden brrrrrr. Dus hadden we een groot deel van onze kleding maar aangetrokken. Want dit temperatuurs verschilis wel heel erg groot. Het is nog vrij stil. Maar om 5:45 uur arriveren er zelfs bussen. De laatste 4 dagen waren en geen Quetzels gespot. Op het moment dat er een Quetzel word gezien begint de mierenhoop. Dat is stiekum nog leuker dan de vogel zelf. Dan gaan alle gidsen communiceren met elkaar en dan is de ghaos compleet.

Iedere gids wil ze telescoop op de goede plaats zetten. De beste plek is op het randje van de afgrond. Dus alle pootjes van de statieven staan kris kras door elkaar. En dan heb ik het nog niet over al telelenzen die overal verschijnen. Lenzen waar wij nog 2x van op vakantie kunnen. En ja het is een vogel dus hij beweegt. Dan vlieg er 1 naar een andere plek. Alle gidsen grijpen hun telescoop en beginnen te rennen voor de beste plek. Met alle touristen er achteraan. Echt het was een feestje om naar te kijken. Alle gidsen zijn bloedfanatiek en helpen elkaar. Mooi om te zien. Totaal hebben we er 6.5 gezien.

20200217_060435

De halve vogel hingt uit een boom vanuit het nest.

Terug in het hotel aan het ontbijt. Daarna waren we uitgenodigd om bij Daniel thuis in de tuin te komen kijken. Het hotel waar we slapen is een familie bedrijf en hij woont met ze vader op het terrein. Hun hebben een eigen tuin gemaakt met veel feeders. We hebben er wel 1.5 uur doorbracht. Zoveel kolibirie's kwa aantallen en soorten. Maar ook andere vogels zoals de specht.

Het hotel heeft wandelpaden. Die liggen hoog boven op de berg. Maar heb je een 4x4 dan mag je ook met de auto naar boven. En die 4x4 snappen we want anders kom je echt niet boven. We hebben echt het maximale van onze Suzuki Vitara gevraagd. Helemaal boven kwamen we de vader van Daniel tegen. Die wees ons nog even op Quetzal nummer 8. Hoeveel geluk kan je hebben.

Op de terugweg nog gestopt bij het uitkijkpunt.

De rest van de dag weinig gedaan. Nog wel even bij de rivier de zalmforel bekeken. Rond 4 uur weer gaan eten op dezelfde plek als gister. Vandaag sandwitches met beef en zalmforel. Met als toetje cheesecake.

Ook langzaam de tassen weer ingepakt. En de kachel aangezet voor de nacht. Morgen onze laatste dag. Dan rijden we via de Irazu vulkaan terug naar San Jose. We vliegen om 19:15 uur. We landen dan Woensdag om 14:30 uur weer op Nederlandse bodum.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annelies:
    18 februari 2020
    Wat een top dag😀
  2. Coen en Lia:
    18 februari 2020
    Die vogelwereld is echt waanzinnig mooi. Wat hebben jullie een mooie reis gemaakt. Ik hoop dat er nog plek is in de koffer voor al die mooie herinneringen. Goede reis morgen en bedankt dat wij mee mochten reizen.
  3. Silvia van ark:
    19 februari 2020
    Ze zitten allemaal in koffer. Leuk dat jullie ons zo fanatiek gevolgt hebben. Kunnen we jullie ook straks volgen in singapore?? Liefs sil en peet.
  4. Coen en Lia:
    19 februari 2020
    Zeker. Alles staat op haantjes op reis. Ook in reiskoffer.