Dag 3 Mokopane naar Botswana

13 oktober 2022 - Khama Rhino Sanctuary, Botswana

Vannacht redelijk geslapen. Dat komt omdat er veel wind was en we niet een bed van 140 cm breed zijn gewend. Bovendien was een bevestiging van de regenkap kapot gewaaid. Hierdoor klapperde de tent continu. Deze hebben we er ook afgehaalt omdat het ook je zicht belemmerd vanuit binnen naar buiten.

Om 6 uur werd ik wakker van geluid buiten in de boom. Voor onze tent zaten 2 vervet monkeys. We zijn uit bed gegaan en begonnen langzaam weer met inpakken. Met nadruk op langzaam want de tent weer opvouwen moeten we nog handigheid in krijgen. De slaapzakken en kussens kan je in de tent laten liggen maar wij vonden het makkelijker om ze er uit te halen en op de achter bank neer te leggen. Dat maakte het invouwen van de tent een stuk gemakkelijker. We verlaten de camping na een mooie "open air" bezoekje aan het toilet en moeten onderweg stoppen voor de plaatselijke boer met ze groep koeien.

De grens overgang zaten we echt over in. Hoelang die ellende zou gaan duren. We hebben verhalen gehoord van mensen die er 3 uur over deden. Waarschijnlijk hadden we mazzel want met 30 minuten waren we overal doorheen. Nog een leuk gesprek gehad met de politie agent aan de grens die onze auto wilde controleren. Van die controle kwam niks maar wel een leuk gesprek. En dat is zeldzaam dat het gezellig is bij de grens.

De wegen vandaag duren lang. Recht toe, recht aan. Maar wel opletten. Je mag namelijk 120 km per uur. Aan beide zijden lopen geiten, koeien en ezels. Zelfs zebra paden ontbreken niet. We komen meerdere vet fences tegen. Overal mogen we zo door rijden aangezien we de goede kant op rijden. Bij 1 fence stoppen we netjes bij het stop bord. Er is echter alleen niemand te bekennen. Komt er achter huisje ineens een duim omhoog te voorschijn. Oke dan...... en door whahaha. Onderweg voor het eerst getankt. We hebben er immers al meer dan 500 km zitten. Hoppa 73 liter ging er in. 100 euro omgerekend. We kwamen er achter dat de auto 1 op 7.5 km rijdt.

De komende 2 nachten slapen wij in Khama Rhino Sancturary. Bij aankomst kregen we camping 12. We vinden de kampeerplaats die vlakbij de douches en toiletten ligt. Geen buren in de directe omgeving. Even lekker een eitje gebakken met kaas en bacon. Daarna even kort het reservaat in gereden. Maar we moeten eerst de bandenspanning terug brengen van 3 bar naar 1.8 bar. Dat rijd door het zware zand makkelijker. Maar de 2.4 liter V6 diesel automaat moet flink ze best doen. Wel een heerlijk geluid. En bovendien mooi dat we hier de auto rij-technisch beter kunnen leren kennen. Liever hier vast komen te zitten als ergens in the middle of nowhere.

We rijden naar de waterhole. En wat denk je BAM BINGO!!!! Een neushoorn met jong. Wauw wat een feest. Hoe mooi kan je de vakantie beginnen. Maar de zon gaat bijna onder dus moeten we terug. Want de tent in het donker opzetten lijkt me nog niet zo handig. Onderweg nog ff snel de wifi van het restaurant gebruikt. Op de kampeerplek de feesttent opgezet en gaan koken. Het werden crackers en salade want we hebben de worst laten verbranden hihi. Ook daarin nog ff oefenen of gewoon de gas pit gebruiken. Morgen gaan we het reservaat verder bekijken.