Dag 7 Central Kalahari

13 oktober 2022 - Central Kalahari Game Reserve, Botswana

We gaan wederom op tijd op pad in de hoop wat wild te kunnen spotten. Helaas. We passeren de Passarge waterhole. Buiten 2 Jakhalzen en Orxyen is er niets te zien. Wel komen we steeds meer olifanten poep tegen. Geen verse maar ook niet heel oud. En hoe noordelijker we rijden hoe meer uitwerpselen we tegen komen. Dus moet er ook meer leven zijn. Tot onze verbazing hebben we tegenliggers. 2 x zelfs. Deze mensen kwamen van de campsite's waar wij naar onderweg waren. De leeuw is gister bij de waterhole van Motopi gespot. En ze hebben zich heel de nacht opgehouden rond campsite 2. Kortom dit kan een spannend nachtje worden omdat wij ook nr 2 hebben. Ze hebben hier 3 campsite's. De eerste is nr 1. De tweede ook en nr 3 heeft nr 2. Snappen jullie het nog. Maar ons maakt het niet uit het is een mooi plekje. We bekijken het kamp en doen een onderbroeken wasje bij 44 graden!!! Voordeel het was zo droog. Door de warmte besluiten we weer te gaan rijden naar de waterhole. Beetje vroeg maar in de airco is beter. De olifanten zijn ivm de droogte al verder noordwaarts getrokken. Onderweg komen we dan ook echte "olifanten schade" tegen. Pijpleidingen van de waterhole zijn opgegraven en verwoest. Morgen maar even melden bij de gate. We zetten de auto bij de waterhole en we gaan zien wat er gaat gebeuren.

We zien Jakhalzen. 2 Honingdassen, een Giraffe en een Leeuwin. Deze lag bij de verwoeste pijpleidingen lekker op de natte grond. Bij terugkomst ligt er bij campsite 1 letterlijk een leeuw op de oprit. De mensen die daar staan stonden ook bij de waterhole. Het werd al snel donker en konden niet terug rijden om ze te waarschuwen. Richting onze campsite ruiken we de geur van leeuwen urine. Dus er leeft er ook 1 in ons gebied. Snel de tent opgezet en gekookt. Bij het rondschijnen met de zaklamp zie ik iets oplichten in het zand. Het blijken de ogen van een spin. Straks lekker naar bed en morgen gaan we weer naar de bewoonde wereld. Maar eerst nog een kijkje nemen bij de waterhole. Wekkertje staat op 5 uur.

Oh en trouwens ik had een tip gelezen: Gebruik olifanten poep om je vuurtje aan te steken. Nou dat werkt idd super.