Dag 5 Naar de Central Kalahari

13 oktober 2022 - Central Kalahari Game Reserve, Botswana

Vanmorgen ging om 5:15 uur de wekker. Om 6:15 uur staan we bij de gate. Onze banden spanning moet weer van 1.8 bar naar 3 bar want we gaan het asfalt weer op. En het is druk want het is maandag ochtend. Om de 10 km komen we wel 1 hele auto tegen. Ook een aantal oude auto wrakken sieren de snelweg. Om 6:00 uur was het trouwens 13 graden. Brrrr maar gelukkig was het 90 min later alweer 27!!!

Onderweg doen we boodschappen bij de Spar. Helaas is het hier wel echt maandag en zijn er een hoop vakken leeg. Ook gooien we de tank weer vol. 43 liter voor 59 euro. Net voor we de afslag naar de Kalahari hebben tanken we nog bij. 8 liter. dan weten we zeker dat we genoeg diesel hebben. In de Kalahari is geen diesel te vinden. Onderweg komen we in meerdere zandstormen terecht. Het is niet normaal droog hier. We zagen net op tijd de koeien die de weg overstaken. Soms was het echt gewoon dichte "mist".  Na Rakops volgt de afslag naar de Kalahari. 43 km. Dus hop de bandjes weer terug naar 1.8 bar. De eerste km zijn zwaar. Zeer zwaar. Heel dik en mul zand. Gelukkig is dat na een aantal km over en word het makkelijker begaanbaar. Over deze 43 km doen we 1:45 uur. Onderweg nog hout gekocht voor ons avond vuurtje. Echt in de middle of nowhere. Geen idee waar die man woont of vandaan kwam.

We checken in bij de Matswere gate. Hier worden onze reserveringen en parkfees gecontroleerd. De temperatuur tikt inmiddels de 40 graden aan. We eten bij de gate een cracker met kaas. Na wederom 2 uur hobbelen en zware zand wegen komen we aan op onze kampeerplek. We zetten de auto neer en klappen de feesttent weer uit. Voor de vogels zet ik een bakje water neer. Het werd een drukte van jewelste.

20221010_183425

Vanavond lekker weer biefstuk gegeten met salade en brood. Het kampvuur brand ook. Dit is verplicht ivm de veiligheid. De campsites zijn niet omheind dus alles kan hier rondlopen. Het geluid van de nacht komt ook tot leven. Best wel spannend zo'n eerst avond wild kamperen. We kunnen mooi de bijna volle maan zien opkomen. Morgen een volle dag in de Kalahari.

1. Piet:
    13 oktober 2022
    Wat schitterend daar echt genieten den ik.