Satara naar Skukuza.

15 oktober 2023 - Skukuza, Zuid-Afrika

Na een goede nacht staan we om 5:25 voor de poort. Samen met nog 18 auto's. Als de poort opend gaat ieder ze eigen weg.

We komen wederom een hyena gezin tegen. Mama , een kleintje en 2 grote broers of zussen. Deze wonen vaak in de buizen onder het asfalt. Droog, wind vrij en veilig voor roofdieren.

We zien een paar bavianen. Ineens breekt er ergens ineens de hel los. Uit de bomen er boven komen er 200+ bavianen naar beneden. Je wist niet waar je moest kijken. Alleen het geluid wat ze voort brengen is al lachwekkend.

Ontbijten Thwokwane. Een apen ontbijt. Vervet monkey's bestieren de boel. De jammetjes en roosterkoek word letterlijk uit de keuken en van de BBQ gejat. We horen dat er 2 km verder een luipaard is gespot. Dus geen tijd te verliezen en de auto weer in.

We hebben ons een weg weten de banen door de Kruger file. Maar daar liep het luipaard wel. Gewoon tussen de auto's door.

De tweede file stond voor 3 leeuwen. Gezien maar erg ver weg tussen de struiken. Maar we hebben ze gezien.

Dit is het mooiste verhaal. We staan bij de Leeupan. Geen beest te zien. Dus wij naar kleinere beestjes op zoek. Zien we een echte Hollandse reiger stoeien met een veel te grote vis. De ramen zijn beide open en wij zitten met onze verrekijkers gefocust naar die reiger te kijken. Zeg ik tegen Peet: uhhhhh schat.... zullen we ff de andere kant op kijken. Staat er gewoon een groep van 40!!!!! Olifanten. Zo bizar dat je dit niet hoort aankomen. De reiger is inmiddels vergeten en we kijken 30 min onze ogen uit naar deze groep die komen drinken, badderen en spelen en 1 hippo op het land.

Hey.... een stilstaande auto. Wij sluiten aan. Maar we zien niks. Na 5 min turen en aanwijzingen van de andere auto vinden wij ons tweede luipaard van vandaag. Zonder auto of aanwijzingen hadden we die nooit gevonden. En met wat gestoei met de camera lukt het ons ook deze vast te leggen op camera.

We sluiten deze mooie dag af met een drankje en een diner bij de Cattle Baron in Skukuza. Wat een heerlijk vlees voor bizar weinig geld. Drinken, twee hoofdgerechten en een toetje. 34 euro. Morgen rijden we door voor 2 nachten Lower Sabie in een safari tent.

De dagelijkse dieren aanvulling: de Bataleur, de Schub schildpad, 8 Hyena's, 16 Giraffe en 63 Olifanten.

1. Rosette:
    15 oktober 2023
    Prachtig verhaal weer. En raar dat je olifanten niet aan hoort komen.
    Zou toch snel 6 op de schaal van richter moeten zijn.
  2. Annelies:
    15 oktober 2023
    Wat een schitterende reis maken jullie😀
  3. Joke:
    Een mooi verhaal weer 👍
  4. Anka:
    15 oktober 2023
    Wow jullie houden het spannend hoor
  5. Margriet en Renze:
    15 oktober 2023
    Mooi verhaal en mooie en gave sightings!!!

En wij kijken naar De Bokke 💪
  6. Coen en Lia:
    Prachtig verhaal weer.
  7. Joke:
    16 oktober 2023
    Leuk hoor , lijkt mij heel spannend, geniet maar weer van het volgende avontuur 🙋🏻‍♀️😘😘