Shindzela.

23 oktober 2023 - Timbavati Game Reserve, Zuid-Afrika

Na een koude en winderige nacht staan we om 4:45 uur alweer naast het bed. Sil 30 min eerder want die hoorde buiten grommend geluid in de rivier bedding voor de tent. Ik was te laat met de zaklamp maar waarschijnlijk was het een luipaard volgens Ruben onze gids.

We vertrekken op game drive met uitgeslapen andere gasten. Tenminste was hun humeur beter dan gister bij aankomst. Buiten het gebruikelijke wild vinden we ook 3!!!! Neushoorns. Hoppa ook weer in de pocket. Net na de koffie break vinden we een hyena. Deze rent gedurende 15 min mee met onze auto. Bij aankomst raken hem kwijt. 2 min later verschijnt hij aan de waterhole. Zo van: is iedereen weer binnen 🤣.

We schuiven met ze alle aan het ontbijt en nemen afscheid van Oxide en Ruben. Hun shifts zitten er op en gaan twee weken naar huis. Vanavond gaan we dan ook bij Sam, onze vorige ranger, in de auto zitten.

Gister vergat ik nog iets te vertellen. We reden in de schemer en we zagen flits lichten. Dus wij 🤔. Nou blijken het wild camera's te zijn. Deze onderzoeken hoeveel verschillende luipaarden er in het gebied zijn. Dat doen ze door foto's te maken om patronen van de vacht de vergelijken. En terwijl ik dit nu schrijf komt de hyena even badderen.

In de middag lees ik een boek in de zon en Peter bekijkt de achterkant van ze oogluiken. Ik zie een mooie blauwe boom leguaan lopen. Het welles niettes spelletje begon maar hij staat op de foto. Af en toe krijg ik gezelschap van dwerg mongoosjes. We gaan lunchen en maken ons klaar voor de middag safari.

We maken kennis met Edward. Onze nieuwe tracker. Ik neem plaats naast Sam in de auto. We vinden de eerste groep olifanten. Momenteel zijn er weinig in dit gebied om er weinig te eten is voor grote groepen. Het een groep met veel jonge speelse olifanten en 1 kleine. Dan begint er ineens een te trompeteren. Das niet erg maar wel als hij 1 meter naart de auto staat. Me hart sloeg een keertje over. We kijken naar een mooie zonsondergang. Wat eindelijk laat ze zon zich weer zien. We vinden in het donker 2 mannetjes leeuwen van de Ross males pride. Ze zijn duidelijk op jacht. De buffels staan op nog geen 30 meter afstand. We nemen plaats in het donker en wachten wat er komen gaat. Helaas niks. Maar morgen gaan we als eerste kijken of ze wat gevangen hebben. We rijden terug en vinden in een schim nog een African wildcat.

Bij terug komst hebben we een romantisch diner van 3 in de boma. Ik, Peet en Sm onze ranger. We babbelen er oplos en gaan dan lekker naar bed. Morgen de laatste volle dag in Zuid Afrika.

1. Rosette:
    23 oktober 2023
    Weer een geweldig verhaal je ziet het haast voor je.
    Knuffels samen
  2. Annelies:
    23 oktober 2023
    War gaaf!
  3. Coen en Lia:
    24 oktober 2023
    Leuk verhaal weer. Jullie hebben wel een paar A4-tjes nodig om alle dieren te noteren. Want wat hebben jullie er veel gezien. Prachtig en Leuk dat wij konden meegenieten. De foto van die twee slapende leeuwen was geniaal.