Crocodile Bridge naar Timbavatie.

20 oktober 2023 - Timbavati Game Reserve, Zuid-Afrika

Omdat we vandaag tijd zat hebben rijden we door Kruger helemaal terug naar de Orpen gate. Het lijkt wel of de olifanten lekker aan de wandel zijn geweest vannacht want we slalommen ons wat suf om alle grote hopen stront heen. Ook word de weg verspert door een omgevallen boom. Ze zijn druk bezig om hem op te ruimen. 1 met cirkelzaag en de rest zwaarbewapend eromheen. Bij de gate zien we dat we in 14 dg tijd 2500 km hebben afgelegd in Kruger. Aan de lijst voor vandaag kunnen weer 102 Olifanten en 36 Giraffe worden toegevoegd.

Onze dieren lijst van Kruger:

-3 Honey Badgers

-14 Ground Horn Bills

-13 Wilddogs

- 2 Neushoorns

Na de gate is het nog een uurtje maar de volgende gate. Timbavatie Private Game Reserve. Na deze gate nog 32 km rijden naar Shindzila tentet camp. Ook een uurtje rijden. We worden ontvangen door Sam. Onze gids van 4,5 jaar geleden. Ook de manager Johan ontvangt ons hartelijk. Silvia zelfs met een knuffel.

We schuiven gelijk aan bij je lunch. Bobotie op het menu. Heerlijk.  We pakken de tassen uit en gaan om 16 uur op game drive. We beginnen goed. Een impala............ in de boom, als prooi van een luipaard. Ze laat het niet op de grond liggen anders eten de leeuwen het op. Het luipaard zelf is nergens te bekennen.

Verders vinden wij 11 leeuwen van de Birmingham pride. De break-away pride. Deze leeuwen hebben afstand genomen van de originele pride. En zijn de eigen clubje begonnen.

We nemen een lekker drankje bij zonsondergang. Dan volgt er een oproep via de radio. 1 van de auto's had een mannetje leeuw gevolgd. Daardoor is hij vast komen te zitten met de auto in een hol van een Aardvark. Zelf kwam hij er niet meer uit. Of we wilde komen helpen. Tuurlijk!!!!! Oh ja even een korte aanvullende mededeling, de leeuw ligt op 15 meter afstand van de auto. We vinden de auto en een weg er naar toe. Vraag niet hoe. Dwars door de rivier bedding. En idd tot op ze assen weggezakt en geen beweging in te krijgen. we weten nu wel hoe je 8 Amerikanen stil krijgt. De leeuw die op 15 meter afstand ligt te brullen naar de rest van de familie. De trackers en rangers stappen uit de auto om de sleepkabel te bevestigen. Het is pikken donker, de leeuw is inmiddels verdwenen maar we horen hem nog steeds brullen naar de rest van de groep. Die kunnen dus overal vandaan komen. Met grof geweld trekken we aan de auto. We lagen bijna op de motorkamp. En ondanks de geur van rokend rubber geen beweging in te krijgen. We nemen contact op met de lodge of Johan ons kon komen helpen. Vraag me niet hoe maar binnen 5 min is hij ter plaatse. Ze gaan de auto opkrikken en het gat opvullen met stenen uit de droog staande rivier. Uiteindelijk is het gelukt en rijden we terug naar de lodge. Weer een bijzondere ervaring rijker.

We eten met ze alle in de boma en gaan lekker slapen onder het genot van de geluiden van moeder natuur.

1. Annelies:
    Wat een avontuur weer!
  2. Coen en Lia:
    21 oktober 2023
    Zo dan, dat is wel een spannend stukje hulpverlening met al die roofdieren in de buurt. Klasse hoor en zeker een ervaring rijker.
  3. Margriet en Renze:
    The African way …….. heerlijk 🥰
  4. Pim:
    21 oktober 2023
    Hey jongelui, ik reageer niet elke dag, maar (zeker) vandaag toch effe wel !!!
    Wat een geweldige reis maken jullie en wat ontzettend veel indrukken en herinneringen doen jullie op in deze weken !!!
    Sowieso inmiddels een indrukwekkende ontelbare lijst met gescoorde dieren !!!
    Een extra ‘herinnering’ vandaag zal de datum zijn denk ik zo, jullie (schoon)vader zou vandaag jarig (70) zijn geweest, de eerste keer dat ie er helaas niet meer bij is !!!
    Ik ben vanmiddag effe bij m’n maatje geweest, bloemetjes gebracht, stonden er al veel gelukkig én een kaart met een olifant met bloemen ……… in gedachten was ie er vast wel bij vandaag !!!
    Dikke knuffel ……. Pim 😘👊😘
  5. Christine en Donya:
    21 oktober 2023
    En alweer zo’n mooi verhaal, dank je wel daarvoor