Dag 11 Kruger National Park naar Timbavatie

20 februari 2019 - Timbavati Game Reserve, Zuid-Afrika

Vanmorgen wakker geworden met mangoosjes in de voortuin. Daarna om 5:45 uur weer op pad. We begonnen met een loep via de s100. Daar stonden we in de file. We werden samen met 2 andere auto's ingesloten door +- 200 bavianen. Dan de Timbavatie loep, langs de droog staande Timbavatie rivier. Prachtige route wederom. Tijdens onze tussen stop zat er nog een "flying banana" yellow hoornbill op de motor kop met de ruitenwisser te spelen. En wat hebben we gezien: 11 giraffe en een groep van 14 giraffe., waterbok, impala, zebra, walberg arend, reuze slak, kudu, bataleur, reiger, afrikaanse vis arend, 6 olifanten, 5 struisvogels, 3 nijlpaarden, veel witte vlinders, 2 steenbokken, 10 buffels, gieren en een mariboe. Na 6 uur rijden verlaten wij Kruger Nationaal park. Eindelijk komt onze auto weer boven de 50 km per uur.

Aangekomen bij de gate van Timbavatie duurt het nog uur voor we bij de lodge zijn. Timbavatie is een onderdeel van het Greater Kruger. Dat is ook KNP maar dan in prive bezit. Het reservaat heeft dan ook een open verbinding met het KNP. Na een uur rijden over een hobbelweg en 1 auto breed komen we aan in Shindzila. Het heeft een kleine lounge en 8 tenten totaal. Heerlijk rustig hier midden in de bush. Geen hekken dus wild kan overal lopen. Omdat ze hier last hebben van hyena's en honing dassen zijn er geen oplaad punten in de tent. Elke tent heeft bij de lounge een oplaadhokje voor ze spullen. Leuk gezicht al die volle vakken overdag. De tent is mooi met een super de luxe badkamer. De grond bestaat uit vlonders dus niks op de grond laten staan. We maken kennis met onze ranger, tracker, tom tom, barman, en Formule 1 coureur Sam. Om 16 uur vertrekken we voor een game drive. ik ga niet alles vertellen wat we gezien hebben want veel is standaard. Alleen de bijzondere dingen zal ik vermelden. We vinden om de hoek de luipaardschilpad. Daarna passeerd een duikertje ons pad. De nijlpaarden zijn ook lekker aan het badderen. Evenals de abdim ooiervaar. Onderling staan alle rangers van dit park met elkaar contact. Dan komt het bericht dat er 2 neushoorns zijn gespot. Dus met een noodgang kris kras door de bush. En gevonden!!! Daarna was het tijd voor een drankje. Midden op de bush landingsbaan. Tafeltje op de Toyota kreeg een mooi tafelkleedje met daarop al het drinken en wat lekkers. Na de eerste slok kwam het bericht dat het luipaard was gespot in een boom languit. Meestal zien ze ze op grond lopen en dan ben je ze ook zo kwijt. Het was een aardig stuk bij ons vandaan maar Sam wilde het toch geen proberen. Dus hop alles snel inpakken en gas op die lolly. We vliegen met 40 km per uur van links naar rechts dwars door de bush en kuilen. Het leek wel Max verstappen in de Afrikaanse Formule 1. En ja hoor daar lag hij: het luipaard. Prachtig in een amarula boom een beetje te chilluh. Dus voor de derde keer in 4 jaar kunnen we de big 5 afvinken. Daarna met enige spoed ook weer terug want de kok wil je niet boos hebben. Onderweg komen we nog een bush baby tegen. We eten in de booma. Oftewel buiten onder de sterren hemel. Je eet met alle mensen uit je jeep en ranger aan 1 tafel. De avond werd compleet toen er 8 olifanten kwamen drinken uit waterhole max 50 meter achter ons. Daarna naar bed want de ranger komt ons om 4:30 uur wekken. Dan checken ze gelijk of het camp safe is. Want ook hier is het niet omheind.

1. Anka:
    21 februari 2019
    Zo te horen bevalt het jullie daar wel , ben best wel benieuwd naar jullie ervaringen daar omdat wij er in september ook 2 dagen vertoeven . Veel plezier daar